Бүтээлийн нэр
Төрийн ордонд нэвтрэхэд тавигдах хувцасны хязгаарлалт ба эрх шилжүүлэх харилцаа
Зохиогч
Хэлбэр
Эрдэм шинжилгээний өгүүлэл
Салбар
Үндсэн хуулийн эрх зүй
Бүтээлийн товч
Нэр дэвшигчийг УИХ-ын гишүүний үнэмлэхээ гардаж авахад төрийн ордонд “Пүүз”-тэй орлоо, төрөө хүндэтгэсэнгүй, дээдэлсэнгүй мэтээр их шүүмжэлж байх шиг байна. Энэ асуудлаар буюу төрийн ордонд нэвтрэхэд тавигддаг “Хувцасны хязгаарлалт”-ын тухай МУИС-ийн хуулийн 3-р курст суралцаж байхад бичиж байсан нийтэллээ олон нийтэд үнэгүй тавилаа.
Товчхондоо, Төрийн ордонд шалган нэвтрүүлэх, аюулгүй байдал, дэг журмыг хангах асуудлыг хэд хэдэн байгууллагын хамтарсан тусгайлсан журмаар зохицуулдаг. Уг журмыг батлах эрх Төрийн ордны тухай хуулийн 5 дугаар зүйлийн 2 дахь хэсэгт “Төрийн ордны халдашгүй дархан байдлыг энэ хууль, түүнтэй нийцүүлэн гаргасан хамгаалалт, үйлчилгээний тусгай журмын дагуу хангана” хэмээн олгогдсон.
Хуулиар бол төрийн ордны ажилтнуудад чиглэсэн хязгаарлалт, хориглолтыг зохицуулсан бөгөөд энэ асуудлаар журам гаргах эрх олгосон байна. Өөрөөр хэлбэл төрд ажиллаж буй хэн ч иргэнээ хүндэлж боловсон хувцаслах бол зүй ёсны л доо. Харин төрд таалагдах гэж иргэн нь хувцаслана гэхээр ухаанд нэг л буусангүй учир дээрх нийтлэлийг бичиж байсан юм байна.
Онолын хувьд “Delegation of Power” гэх ойлголт байдаг бөгөөд энэ нь хуулиар олгогдсон аливаа эрхийг өөр эрх бүхий байгууллагад шилжүүлэхтэй холбоотой асуудлыг судалдаг. Харин эрхээ шилжүүлэхдээ зорилго агуулга, хүрээ хязгаар, хэм хэмжээ тогтоогчийн баримтлах зарчмыг тодорхой тусгах шаардлагатай бөгөөд хүний эрх чөлөөтэй холбоотой асуудал дээр бүр ч анхаарах ёстойг сануулжээ.
Төрийн ордны тухай хуулиар хувцаслалттай холбоотой хязгаарлалт тогтоох эрх олгоогүй. Иргэний хувцаслалт нь тухайн иргэний үзэл бодол, боловсролын илэрхийлэл учир хувцснаас болж Төрийн ордон ажил үүргээ хэвийн явуулах нөхцөл хөндөгдөхгүй, хамгаалалтад аюул учрахгүй учир Хууль, хүний эрхээс давсан журам гэж бүр байх ёсгүй тухай нийтлэлдээ дурдлаа.
Товчхондоо, Төрийн ордонд шалган нэвтрүүлэх, аюулгүй байдал, дэг журмыг хангах асуудлыг хэд хэдэн байгууллагын хамтарсан тусгайлсан журмаар зохицуулдаг. Уг журмыг батлах эрх Төрийн ордны тухай хуулийн 5 дугаар зүйлийн 2 дахь хэсэгт “Төрийн ордны халдашгүй дархан байдлыг энэ хууль, түүнтэй нийцүүлэн гаргасан хамгаалалт, үйлчилгээний тусгай журмын дагуу хангана” хэмээн олгогдсон.
Хуулиар бол төрийн ордны ажилтнуудад чиглэсэн хязгаарлалт, хориглолтыг зохицуулсан бөгөөд энэ асуудлаар журам гаргах эрх олгосон байна. Өөрөөр хэлбэл төрд ажиллаж буй хэн ч иргэнээ хүндэлж боловсон хувцаслах бол зүй ёсны л доо. Харин төрд таалагдах гэж иргэн нь хувцаслана гэхээр ухаанд нэг л буусангүй учир дээрх нийтлэлийг бичиж байсан юм байна.
Онолын хувьд “Delegation of Power” гэх ойлголт байдаг бөгөөд энэ нь хуулиар олгогдсон аливаа эрхийг өөр эрх бүхий байгууллагад шилжүүлэхтэй холбоотой асуудлыг судалдаг. Харин эрхээ шилжүүлэхдээ зорилго агуулга, хүрээ хязгаар, хэм хэмжээ тогтоогчийн баримтлах зарчмыг тодорхой тусгах шаардлагатай бөгөөд хүний эрх чөлөөтэй холбоотой асуудал дээр бүр ч анхаарах ёстойг сануулжээ.
Төрийн ордны тухай хуулиар хувцаслалттай холбоотой хязгаарлалт тогтоох эрх олгоогүй. Иргэний хувцаслалт нь тухайн иргэний үзэл бодол, боловсролын илэрхийлэл учир хувцснаас болж Төрийн ордон ажил үүргээ хэвийн явуулах нөхцөл хөндөгдөхгүй, хамгаалалтад аюул учрахгүй учир Хууль, хүний эрхээс давсан журам гэж бүр байх ёсгүй тухай нийтлэлдээ дурдлаа.
Түлхүүр үг
Ардчилал, хүний эрх, Үндсэн хуульт ёс, Хувцасны хязгаарлалт, төрийн ордонд нэвтрэх, төрийн ордон
Бичигдсэн огноо
2016-05-06
Хуудсын тоо
4
Хэл
Монгол
Бүтээл
Байршуулсан огноо
2020-06-29
Товч мэдээлэл үзсэн
5316
Бүрэн эхээр нь үзсэн
109
Эшлэлийн тоо
18
Санал болгож буй эшлэлийн загвар
С.Асланбек
“Төрийн ордонд нэвтрэхэд тавигдах хувцасны хязгаарлалт ба эрх шилжүүлэх харилцаа” (2016), ... дахь/дэх тал.
Legaldata-аас унших боломжтой: https://legaldata.mn/b/712
Цуглуулганд нэмэх
Бүтээлийг цуглуулгандaa нэмэхийн тулд нэвтэрсэн байх шаардлагатай.
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
Бүртгэлтэй бол нэвтрэх | Бүртгэлгүй бол бүртгүүлэх
МЭДЭЭ, МЭДЭЭЛЭЛ
legal talk+ №03 – Цэц шинэчлэгдэх үү?
2 days ago
"Төв банкны бие даасан, хараат бус байдал, түүний эрх зүйн зохицуулалт" сэдэвт эрдэм шинжилгээний хурал - 2021
2 days ago
Special Ep4: УИХ-ын 2023 оны Хавар, Намрын ээлжит чуулганаар ямар хуулиуд хэлэлцэгдэж байна вэ?
2 days ago
Special Ep3: ChatGPT хуулийн салбарт
1 week ago
ШҮҮХИЙН ШИЙДВЭРИЙН ХУРААНГУЙ
-
Төлбөрийн баримтыг борлуулалтын үнийн дүнгээс зөрүүтэй олгосон бол зөрчлийн тухай хуулийн дагуу хариуцлага хүлээнэ
2024-04-26
-
Мэргэжлийн хариуцлагын даатгалаас бусад тохиолдолд даатгалын гэрээ нь бизнес эрхлэгчийн мөрдвөл зохих хэм хэмжээг зөрчсөний улмаас бий болох хохирлоос сэргийлэх агуулгатай байх боломжгүй
2024-04-25
-
Ашиглалтын тусгай зөвшөөрөл эзэмшигч ба байгаль орчныг хамгаалах, орон нутгийн хөгжилд дэмжлэг үзүүлэх гэрээ
2024-04-19
-
Judilogy
2024-04-22 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Tsogoo Lkhagva
2024-04-19 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Шүүхийн сургалт, судалгаа, мэдээллийн хүрээлэн
2024-04-19 Сэтгүүлдуудаж байна ! -
Пүрвээгийн Баттулга, Болор-Эрдэнийн Төрболд
2024-04-19 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Judilogy
2024-04-16 Мэдээллийн хуудасдуудаж байна ! -
Alternative NGO
2024-04-12 Гарын авлага & Аргачлалдуудаж байна ! -
Баттулгын Дөлгөөн
2024-04-10 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Зоригтбаатарын Ганзориг, Мөнхтөмөр Маралмаа, Баттөрийн Мягмарсүрэн, Нээлттэй Нийгэм Форум, Равданбямбын Оюундэлгэр, Бат-Эрдэм Төрбат
2024-04-10 Судалгааны тайландуудаж байна ! -
Лхамсүрэнгийн Отгонбаяр
2024-04-08 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна ! -
Тунгалагсайхан Болор-эрдэнэ
2024-04-08 Эрдэм шинжилгээний өгүүлэлдуудаж байна !